Apunts Històrics
DEL CLUB MANRESA FS
CREACIÓ DEL CLUB
El Club Manresa Futbol Sala es va crear l’any 1979 sota el nom de Escodines Futbol Sala en aquest popular barri manresà . Als seus inicis les competicions eren de caire social amb organitzacions de torneigs què es jugaven en diverses èpoques de l’any. Entre ells, el trofeu Divina Pastora què es feia a la pista a les hores descoberta del col·legi Oms i de Prat un cop l’any coincidint amb les festivitats de la Patrona del Barri.
El primer partit que es va celebrar de caire social va ser el 29 d’abril de 1979, data fundacional del club.
En aquests partits es creava molta expectació de públic al voltant del recinte escolar. Era un esport desconegut per la gran majoria de gent que els sorprenia i mostrava interès.
Les edicions d’aquest torneig no s´han deixat de celebrar. Actualment s’organitza sota la denominació de Trofeu Les Codines, nom original del barri manresà i que serveix de presentació del primer equip cada temporada.
ELS QUATRE ASCENSOS CONSECUTIUS
Amb el temps i més concretament l´any 1985, va encetar el camí a la competició oficial a tercera divisió catalana. Els partits com a local es feien a la pista de rajola de la desapareguda pista de la piscina municipal, instal·lació ubicada dins el propi barri de Les Escodines.
El primer partit oficial va ser a la pista de la Piscina Municipal davant del Can Sabater de Santa Eulalia de Ronçana amb el resultat final de 2 gols a 7.
Dos anys després, el pavelló La Salle rep l’equip per la necessitat de jugar sota cobert mentre s’espera de la fase de construcció del pavelló del Pujolet.
De la mà de l’entrenador Josep Barrufet, l’equip assoleix quatre ascensos consecutius sota el nom de Escodines Savoy.
Aquesta denominació es la que es va utilitzar als inicis de la competició oficial amb els colors vermell i negre en motiu de les arrels reusenques de la firma Savoy.
El club aconsegueix en quatre anys la màxima categoria catalana, anomenada en aquell moment Territorial.
Això es a la temporada 1988-89 en que l’equip es va estrenar al nou pavelló del Pujolet on i va jugar en els últims cinc partits de lliga.
Aquest mateix any, l´entitat rep per primer cop el guardó a la millor entitat esportiva de la Ciutat a la festa de la Nit de l’esportista sota la presidència de Miquel Tort.
ASCENS A 1a NACIONAL B
No es fins la temporada 1992-93 quan s’assoleix l’ascens a 1a Nacional B, què es en l’actualitat la tercera divisió Nacional. A més d’aquest fet, l’equip guanya la Copa Catalana, competició que en aquell moment precedia a l’actual Copa Catalunya.
Aquest mateix any, l’entitat creix i necessita d’una seu social.
Aquesta s’ubica en una de les dependències municipals del Casal del Barri de les Escodines, antiga presó.
RENUNCIA A L'ASCENS
Arriba la temporada 1993-94 i l’equip es proclama campió de lliga a 1a Nacional B. Malauradament l’èxit esportiu no es veu reflexada amb l’ascens a 1a Nacional A.
El club no pot optar-hi per motius econòmics. Arriben moments delicats.
L’entitat deixa la ciutat de Manresa per divergències amb el consistori i se’n va a Sant Joan de Vilatorrada. Allà hi competeix durant tres temporades on es benvolgut a la població santjoanenca per part de la seva Regidoria Municipal.
ASCENS A 1a NACIONAL A, CANVI DE NOM, DE COLORS I ESCUT.
Justament al tercer any a la veïna localitat s’aconsegueix l’ascens. Es la temporada 1996-97 es quan l’equip puja 1a Nacional A. Aquest fet es va donar mercès a dues renuncies i la quarta plaça va donar l’ascens i el rellançament del club a nivell social i esportiu.
Amb aquestes premisses arriba la primera temporada a l’historia a la tercera categoria de futbol sala nacional. El club retorna a la ciutat de Manresa recolzat pel consistori manresà d’aquell moment i torna a competir al Pujolet.
Es el moment de fer canvis importants al club. Per créixer i per arrelar-se a la ciutat es sol·licita el canvi de nom d’Escodines Manresa al de Club Manresa Futbol Sala. Aquest fet va ser d’acord amb l’ajuntament de Manresa.
En principi, la Secretaria General de l’Esport de la Generalitat de Catalunya no accepta aquesta modificació a la denominació. Accepta el nom d´ Esport Club Manresa 1979 de forma provisional. L’acceptació definitiva a Club Manresa Futbol Sala es produeix l’any 2000.
El club viu moments esplendorosos. Es el 20 d’abril de 1997 fou inaugurada una nova dependència al Casal del Barri, amb millors condicions que l’anterior.
Seguidament, al 1998 es modifica l´escut, els colors de l’entitat passant a ser blanc i vermell, que simbolitzen a la Creu de Sant Jordi que presideix la bandera de la ciutat i que llueixen moltes entitats esportives manresanes. Aquest acte es presentat a l’Ajuntament de Manresa amb la institució municipal.
A tots aquests canvis transcendentals, s’hi afegeix un suport . L’entitat dona la benvinguda a un sponsor principal, Estructures Arqué, firma que va recolzar l´entitat al llarg de deu temporades.
Aquest mateix any 1998, neix la primera formació base al club i ho fa en categoria aleví. En el transcurs dels anys el club creix en equips base de forma constant.
També al 2002 s´abandona definitivament la seu social del Casal del Barri per ubicar-se definitivament al pavelló Pujolet.
ASCENS A DIVISIÓ DE PLATA
Fins arribar a l´ascens a divisió de Plata varen passar sis temporades per la categoria de bronze del futbol sala nacional. No va ser fins a mitjans de la temporada 2000-2001 quan neix un nou projecte. Arriba la figura del tècnic hispà brasiler Victor Acosta amb el repte de pujar a la divisió de plata.
L’equip queda segon a la temporada 2002-2003 a la lliga. Això li dona dret a jugar el play off d’ascens davant el Jolis 2000 de Badalona.
Arqué Manresa rep al Pujolet als badalonins guanyant per 8 gols a 6 amb incidents per part de l´afecció visitant.
A la tornada i a porta tancada, els manresans perden per 6 gols a 3 esvaint les opcions d’ascens.
Es a Madrid, a l’assemblea de la LNFS on es confirma l’ascens dels manresans per la renuncia del Playas Maspalomas de Gran Canaria.
DIVISIÓ DE PLATA,TRASLLAT AL NOU CONGOST I 25è ANIVERSARI
Es varen viure dues temporades excel·lents a divisió de plata. La primera d’elles la 2003-2004, mantenint notablement la categoria. Arriben els brasilers Cassio i Renatinho per reforçar l´equip.
Per normatives de la LNFS, l’equip s’ha de traslladar a jugar al Pavelló del Nou Congost.
Després arriba un tercer brasiler, Philipe, aquest substitueix a Renatinho.
A nivell esportiu i després d´una acceptable temporada, Victor Acosta deixa l´equip i arriba Sito Rivera per iniciar-ne una altre.
L’Any 2004 és molt important pel club. És la celebració del 25è aniversari amb l’equip a divisió de plata. Es celebren un ampli nombre d´actes socials i esportius. Els actes mes rellevants varen ser, la Recepció a l’Ajuntament a la Sala de Plens, amb el pregó a càrrec de Joan Creus, mític jugador del TDK Manresa. Es va presentar l’estàndard i el primer himne del club entre altres actes socials i esportius.
A més, es rep el reconeixement com a millor entitat esportiva de la ciutat de Manresa a la Nit de l’esportista coincidint amb una excel·lent temporada a la categoria de plata amb la presidència de Miquel Bermusell.
En aquesta segona temporada a plata no tot va ser positiu. Sito Rivera deixa l’equip i marxa a mitjans de temporada a entrenar Polaris Cartagena a divisió d’honor. El substitueix Juan Antonio Miguel » Juanito».
Aquest culmina una gran temporada tot i perdre a Cassio que se’n va al Albacete. Per suplir-lo arriba Marcelo com a segon brasiler fent parella amb Philipe.
La tercera i última temporada a divisió de plata és la 2005-2006 en una campanya irregular on es comença la lliga sense brasilers. Més endavant, s’intenta resoldre una fluixa temporada però ni el retorn de Philipe ni la tornada de Victor Acosta a la banqueta a mitja temporada resolt les coses.
Es perd la categoria al Nou Congost davant Universidad Politécnica de Valencia després de tres temporades a la categoria de plata.
Una temporada desprès, es torna al Pujolet una vegada consumit el descens.
AMB EL DESCENS, NOVA ETAPA AMB RENOVACIÓ TOTAL
Amb el descens a primera nacional A, es va produir una remodelació total de la plantilla amb una nova estructura esportiva i econòmica.
Després de dues temporades amb classificacions dignes, en la temporada 2008-2009 en la que l’equip aconsegueix la permanència matemàtica al lloc mes complicat per fer-ho.
Andorra de Terol, va ser el rival directe a la penúltima jornada en que després de molts patiments es va aconseguir la permanència.
30è ANIVERSARI DEL CLUB
Al llarg d’aquest període i a partir del mes de juny del 2009 es varen celebrar diversos actes en motiu del 30è aniversari.
Els mateixos s´allargaren fins el 1 de setembre de 2010, mes d´un any en que s´anaren fent activitats alternativament.
Partit al pavelló del Nou Congost entre la selecció catalana sub.20 davant el primer equip del Manresa Futbol Sala. Les finals de la copa Catalunya de bases al Pujolet. Partits de caire triangular entre els primers equips del FC Barcelona, Industrias i Manresa.
REESTRUCTURACIÓ A LA CATEGORIA
Arribats a la temporada 2010-2011 amb un canvi generacional. L´equip està format per jugadors en que una gran majoria estant formats a la casa.
En la basant de la categoria es produeix una important reestructuració per una reducció de grups. Baixen vuit equips de cada un dels nou grups i el Manresa acaba salvant el coll quedant vuitè classificat mercès a què Alicante Costa Blanca i Alboraya renuncien a continuar a la categoria.
Per tant, la temporada 2011-2012 la categoria passa a denominar-se 2a divisió B amb sis grups a l´Estat en lloc de nou. En la primera temporada i amb una categoria amb més potencial l´equip obté una bona classificació. El club continua treballant amb jugadors en posteriors temporades.
Les temporades compreses entre el 2012 al 2017, l’equip va mantenir una bona tònica classificatòria entre el quart i el novè lloc . Poc desprès la plantilla veu un canvi generacional i es renova notablement.
CAMPIONS DE LLIGA 2017-2018
En aquesta temporada s’obté el títol de lliga no sense molts problemes a l’equip en el curs de la temporada.
A manca de tres jornades per acabar la lliga el Manresa no depèn d’ell mateix per obtenir el títol però un empat del CCR Castelldefels a la pista del cuer Linyola atorga el liderat momentani als manresans a manca d’una jornada. El Manresa no erra a la Barceloneta i es proclama campió.
Arriba el play Off d’ascens, l’equip de Zaragoza del Colo Colo al partit d’anada empata a cinc gols al Pujolet. A la tornada en un partit deficient els manresans perden amb el resultat de 6 gols a 3 deixant l’equip sense opcions d’ascens a divisió de plata. Era el segon play off d’ascens a segona divisió a l´historia del club.
NOVA ETAPA I LA COPA DEL REI
Calia aixecar el cap i fer canvis. Marxen jugadors en relació a la temporada passada i en venen de nous joves per un nou projecte. En una temporada per emmarcar, el conjunt manresà acaba segon a la lliga .
En plena temporada es juga la primera eliminatòria de Copa del Rei. Primer supera al segona divisió Colo Colo de Zaragoza per 9 gols 7 en un partit vibrant, ple d’expectació i espectadors.
La segona eliminatòria no va ser menys, com a rival el Sala 10 Emotion Zaragoza de primera divisió. Després d’un partit del tot igualat i espectacular, es va decantar pels aragonesos a les acaballes del partit pel resultat final de 6 gols a 9.
Una temporada desprès i amb participació a la Copa del Rei, l’equip perd estrepitosament a la pista de l´Hospitalet per 7 gols a 1 en la primera eliminatòria.
40 ANIVERSARI DEL CLUB
A partir del mes de maig del 2019, es varen portar diverses activitats relacionades amb el 40è aniversari del club.
Presentació del logotip 40 aniversari, un dinar popular amb presència de persones de diverses èpoques, l’estrena del nou himne, presentació de la samarreta 40 aniversari, la creació d’un vídeo històric sota la veu del popular Joan Crosas, partits amb la selecció catalana i un torneig internacional juvenil compartit amb el Ripollet, varen completar els actes de l’efemèride. L’acte va concloure al gener del 2020 amb un partit amistós davant l’Industria Sta. Coloma.
La nostra entitat es va fer càrrec d´acord amb l’ajuntament de l´organització de la Nit de l’Esportista amb un èxit rotund organitzatiu. Vàrem gaudir d’en Paco Sedano com a pregoner de la Nit. Una nit de luxe amb la presencia de Manel Estiarte i Nuria Piques. Va ser l’últim any que una entitat va organitzar aquest esdeveniment.
EL COVID ATURA LA LLIGA 2019-20
Arriba l’aturada de la competició pel Covid 19 amb l’equip en tercer lloc, classificat pel play off d’ascens i per la copa del Rei.
Davant d’aquesta situació desafortunada a la societat, la Junta Directiva del club decideix no jugar el Play off d’ascens d’enguany al·legant poca seguretat i risc social en qüestió de salut.
La temporada 2020-2021. La RFEF amb el seu CNFS varen optar per una competició a segona B amb subgrups en lloc d’una lliga amb una única agrupació com sempre. El públic no podia entrar amb normalitat als pavellons amb les entrades restringides.
El Manresa queda quart i els quatre primers de cada subgrup juguen una segona lligueta pel títol i eviten anar al subgrup del descens. En la segona fase de la lliga els manresans no fan una bona competició i es classifiquen últim del subgrup, vuitè a la classificació.
A la copa del Rei en la seva primera eliminatòria es perd davant el Sala 5 Martorell per 4 gols a 7.
El Manresa Futbol Sala troba en la firma Covisa suport econòmic després de moltes temporades sense sponsor. Això li dona una certa estabilitat a l´entitat. Eren vuit temporades consecutives sense un patrocinador principal.
ARRIBA UN NOU PLAY OFF D'ASCENS
En la temporada 2021-2022 el conjunt manresà es classifica quart a final de la campanya i juga el play off d’ascens amb el campió de lliga Mataró quedant eliminat. En aquell moment la normativa era a partit únic al camp del millor classificat. Per tant, els manresans juguen al maresme i perden per 4 gols a 2. Amb aquest quart lloc a la lliga, s´obté també un lloc per la copa del Rei per la temporada posterior.
REMONTADA AL CERDANYOLA I MELILLA ELIMINA ALS MANRESANS AL PLAY OFF
L’equip manresà porta a terme una gran temporada (2022-23) i obté el sots campionat de lliga per sota de Ibiza Gasifred i es classifica pel seu segon play off d’ascens consecutiu i tercer a l´historia del club.
El rival es el Cerdanyola amb l´anada al Vallès i la tornada a la capital del Bages. El resultat del primer partit es contundent favorable als verds per 5 gols a 1 deixant l’eliminatòria molt desfavorable pels manresans. A la tornada i amb un ambient del de les grans ocasions al Pujolet, Covisa Manresa li dona la volta a l’eliminatòria amb un resultat final de 6 gols a 0 i es classifica per la segona ronda.
En aquesta toca un rival dur, el Melistar Melilla, un equip fet per optar a fites superiors. Al partit d’anada al Pujolet s’obté una ajustada victòria per 4 gols a 3, resultat que va ser insuficient al partit de Melilla on els manresans sortiren derrotats per 8 gols a 2.
Aquesta mateixa temporada en la competició de la copa del Rei, el conjunt manresà cau eliminat a Salou per 3 gols a 2, partit celebrat dies abans d´encetar-se la lliga.
Aquest any 2023, l’entitat es reconeguda com a la millor de la ciutat a la Nit de l’Esportista per tercera vegada a l´historia del club. Abans ho havia estat als anys 1989 i 2004.
EL TÍTOL DE LLIGA, TERCER A L´HISTORIA DEL CLUB
l’Equip guanya la lliga realitzant un espectacular joc mai vist en uns últims partits frenètics amb un tu a tu amb l´equip alacantí del Sporting La Nucia. En la penúltima jornada de lliga, els manresans es jugaven el liderat al rebre La Nucia. En aquest partit, victòria manresans per 7 gols a 4 que li atorgava recuperar el liderat que ja no va perdre.
En l’últim partit de lliga, Covisa Manresa va guanyar al pavelló Nord al Club Natació Sabadell per 1 gol a 7 proclamant-se allà campió de lliga.
En la competició de la copa del Rei es va jugar la primera eliminatòria a Salou amb el resultat final de 1 gol a 3. En la segona ronda i també a partit únic va haver-hi empat a quatre gols a Cerdanyola caient eliminats als penals.
TERCER PLAY OFF CONSECUTIU. A POCS MINUTS I A UN GOL DE SEGONA DIVISIÓ
Arriben els play off d’ascens a segona divisió amb sis partits alguns d’ells dramàtics. La primera eliminatòria es davant un equip del mateix grup, el Picassent, quart classificat a la lliga. Derrota manresana a terres valencianes per 3 gols a 1.
A la tornada va tocar patir i desprès d´empatar l´eliminatòria es va anar a la pròrroga en que va decidir un gol de Assis.
Covisa Manresa sortia endavant del primer tràngol. Ara, tocava Tenerife Iberia Toscal. A les Canàries, mínima victòria manresana amb dos gols des del punt de doble penal amb el resultat favorable de 1 gol a 2.
A la tornada, victòria per 6 gols a 4 al Pujolet en un partit amb una certa superioritat dels manresans.
I va arribar la tercera i definitiva eliminatòria amb Sporting La Nucia com a rival amb la tornada a casa. Precisament l’equip amb qui s´havia lluitat pel títol a la lliga. Mal partit dels bagencs a terres alacantines.
Derrota a l´anada per 5 gols a 1 pel que calia esperar una segona remuntada similar a la del dia del Cerdanyola en el play -off de la anterior temporada.
Amb un Pujolet ple a vessar per tots els cantons, l´afició local va rebre el partit amb il·lusió i ànim de remuntada. Va ser un partit amb un final boig amb alternances constants al marcador.
El partit se’n va anar a una pròrroga després del resultat de 6 gols a 2 a la fi dels quaranta minuts després d’un final increïble. Un gol visitant als inicis del temps extra va tirar per terra totes les expectatives sense haver-hi temps per res més.
TEMPORADA ATÍPICA
S’havia perdut la possibilitat de jugar a segona divisió. Les coses no surten com la temporada anterior. L’Equip es manté als llocs alts de la taula amb l’expectativa de buscar el segon lloc a la classificació vista la dificultat de repetir títol.
Diversos equips lluiten per aquesta plaça. Poc a poc la temporada dels manresans es va complicant i l’equip va anar caient poc a poc i ni el canvi d’entrenador a mitja temporada solvent a les deficiències de l´equip. En definitiva, la plantilla no està a l’alçada i Covisa Manresa finalitza la temporada en setena posició, fora del play off i de la copa del rei.
UNA TEMPORADA PERILLOSA SALVADA A TEMPS
I L´HISTORIA CONTINÚA …..